Rekonstrukcje wypadków drogowych
Wprowadzenie
Komputerowa symulacja/rekonstrukcja wypadku drogowego jest wyłącznie ROZSZERZENIEM MOŻLIWOŚCI WYKONAWCZYCH RZECZOZNAWCY/BIEGŁEGO – AUTOREM REKONSTRUKCJI JEST ZAWSZE CZŁOWIEK - A NIE KOMPUTER. Programy komputerowe pomagają jedynie zwiększyć efektywność i poprawić precyzję działania rekonstruktora.
ZASTRZEŻENIE: O tym, czy dany wypadek wymaga przeprowadzenia komputerowej rekonstrukcji/symulacji jego przebiegu (i czy w danym wypadku jest to w ogóle możliwe) decyduje wyłącznie merytoryczna wiedza rzeczoznawcy/biegłego – dlatego nie w każdym wypadku jesteśmy w stanie spełnić a’prioryczne życzenie zlecającego aby dany wypadek ZREKONSTRUOWAĆ KOMPUTEROWO.
Przeciwnie – w swojej praktyce spotykamy się z przypadkami komputerowych symulacji dla wykonania których nie było w materiale dowodowym merytorycznych podstaw, względnie które stanowią wyłącznie quasi-walidację przyjętej przez biegłego a’priori hipotezy o przebiegu wypadku.
Dla takich przypadków wykonujemy analizy krytyczne pod kątem wskazania obszarów nieprzystawalności opinii biegłego/rzeczoznawcy do rzeczywistych realiów zaistnienia i przebiegu wypadku bądź aktualnego stanu przedmiotowej wiedzy.
Stosowane oprogramowanie
Jako podstawowe w działaniu naszej firmy wykorzystujemy stanowiące europejski standard rekonstrukcji wypadków oprogramowanie firmy DSD (Dr Steffan Datentechnik – Linz, Austria) – w szczególności program PC-Crash w jego najnowszej i dającej największe możliwości rekonstrukcyjne wersji 9.2.
Wykorzystujemy także polskie oprogramowanie firmy CYBID (d. Cyborg Idea) oraz biblioteki sylwetek pojazdów Autoviev firmy Crash Analyse Ratsbacher GmbH, a także katalogi EES (Equivalent Energy Speed) - EES Cataloque Dr. Melegh.
Możliwości
Stosowane oprogramowanie umożliwia m. in.
- symulację i rekonstrukcję pojedynczych i wielokrotnych zderzeń oraz przewracania się pojazdów różnych typów i w różnych okolicznościach – z indywidualizacją do pojazdu konkretnej marki, typu i modelu,
- symulację ciągu zderzeń kilku lub więcej pojazdów,
- symulację ruchu i zderzeń pojazdów członowych i zespołów pojazdów,
- symulację „złożenia się” lub wywrócenia zestawu ciągnika siodłowego i naczepy (także wywracania się autocysterny),
- symulację ruchu pojazdów i ich ładunków – umocowanych i nieumocowanych,
- symulację ruchu pojazdu po zadanym torze (tzw. model kierowcy),
- symulację zderzeń z elementami infrastruktury drogowej (np. bariery energochłonne),
- symulację potrąceń jednego bądź kilku pieszych,
- symulację ruchu pasażerów wewnątrz samochodu w przebiegu zderzenia bądź przewracania się pojazdu – zapiętych i niezapiętych pasami bezpieczeństwa,
- symulację zderzeń z pojazdami jednośladowymi i osobami jadącymi nimi (rowery, motocykle),
- symulację działania systemów ABS i ESP w zmiennych warunkach ruchu,
- symulację hamowania typu μ-split (przy różnych wartościach współczynnika przyczepności pod poszczególnymi kołami – np. przejazd przez plamę oleju),
- wykonywanie czasowo- przestrzennych analiz przebiegu wypadku, wykresów parametrów ruchu w różnych układach itp.,
- sprawdzanie możliwości olśnienia kierującego promieniami słońca.
- sporządzanie przestrzennej wizualizacji przebiegu wypadku z rożnych pozycji obserwacji – stałych i ruchomych, w tym także z miejsc kierujących poszczególnymi pojazdami.
Wizualizacje rekonstrukcji wypadków
Jako zwieńczenie komputerowej rekonstrukcji lub symulacji przebiegu wypadku możemy na jej podstawie wykonać przestrzenną wizualizację odtworzonego przebiegu wypadku - z ustawieniem wirtualnej kamery w wybranym miejscu - stałym bądź związanym z wybranym uczestnikiem (np. zza kierownicy konkretnego, jadącego pojazdu) – w formie wydruku kolejnych położeń uczestników np. w stałych interwałach czasu lub w formie ciągłego filmu.
Takie wizualne przedstawienie przebiegu wypadku często znacznie ułatwia osobom nie mającym technicznej wiedzy (bądź predyspozycji) właściwe ocenienie zachowań poszczególnych uczestników wypadku w kontekście przypisania bądź wykluczenia ich możliwego przyczynienia się do zaistnienia lub przebiegu wypadku. Wizualizacja - jako zwieńczenie rekonstrukcji - stanowi praktycznie standard działania biegłego np. w USA.
Zakres działania przy rekonstrukcji wypadku drogowego
Wykonujemy pełny zakres czynności niezbędnych dla prawidłowego, pełnego i jasnego zrekonstruowania przebiegu wypadku – w szczególności:
- badanie rejonu miejsca wypadku dla:
- ustalenia i dokumentowanie miejscowego układu drogowego i terenowego,
- inwentaryzacji trwałych śladów przebiegu wypadku
- powypadkowe badanie pojazdów pod kątem:
- przedwypadkowej sprawności,
- inwentaryzacji uszkodzeń,
- inwentaryzację śladów kryminalistycznych na miejscu zdarzenia i na pojeździe,
- inwentaryzacji innych śladów wzajemnego kontaktu uczestników,
- ustalenia wielkości i zakresu deformacji,
- manualne i komputerowe rekonstrukcje i symulacje przebiegu wypadku wraz z ich komputerową wizualizacją.
Wyłącznie działając na zlecenie towarzystw ubezpieczeniowych - w razie obopólnie uznanej zasadności - przeprowadzamy także dodatkowe rozpytania osób zgłoszonych jako uczestnicy i świadkowie – dla uzyskania pełnego obrazu przebiegu wypadku. Rozpytania prowadzimy wyłącznie w siedzibie Zlecającego i przy czynnym uczestnictwie jego uprawnionego przedstawiciela.
Zastrzeżenia
Rekonstrukcje wypadków drogowych wykonujemy WYŁĄCZNIE W OPARCIU O USTALENIA MATERIAŁU DOWODOWEGO (w działaniach dla towarzystw ubezpieczeniowych – także na podstawie akt szkodowych). Jedynym jego uzupełnieniem mogą być własne (nasze) badania miejsca wypadku i uczestniczących pojazdów. Opinie rzeczoznawcze (wykonywane na zlecenie podmiotów innych niż organa procesowe) wykonujemy według standardów obowiązujących dla opinii biegłego sądowego - w szczególności z zachowaniem możliwie maksymalnego obiektywizmu ustaleń i wniosków oraz wymogu sporządzenia opinii pełnej, jasnej i wolnej od wewnętrznych sprzeczności. NIE WYKONUJEMY rekonstrukcji opartych o dodatkowe wskazania bądź życzenia lub sugestie Zlecającego ani osób trzecich.